وبلاگ چیست و هدف از ایجاد آن چیست همراه با نقدی بر بعضی وبلاگ ها

با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان تعریفی به شرح زیر  از وبلاگ به دست آورد

وبلاگ ، يک صفحه وب ( مشابه يک روزنامه شخصی ) و با قابليت دستيابی عموم کاربران به آن است . وبلاگ ها ، بر اساس يک نظم خاص بهنگام  و محتوی بلاگ نشاندهنده شخصيت مولف و يا مولفان آن می باشد . اولويت استقرار و يا نشر مطلب بر اساس يک ساختار زمانی شکل می گيرد. در اين حالت خوانندگان بلاگ ها همواره  در ابتدا جديدترين مطلب و يا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمايل آن را مطالعه می نمايند .

در اینجا این سوال پیش می آید که چرا و با چه هدفی وبلاگ ایجاد می کنیم مخاطبان وبلاگ های ما چه کسانی هستند و یا چه کسانی خواهند بود در واقع وبلاگ یک رسانه اجتماعی است که تعریف رسانه اجتماعی به شرح زیر می باشد

رسانه‌های اجتماعی رسانه‌هایی برای تعامل اجتماعی هستند که از تکنیک‌های ارتباطی بسیار در دسترس و گسترش‌پذیر (scalable) استفاده می‌کنند

آندره کاپلن و مایکل هانلین رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند:

گروهی از برنامه‌های کاربردی (applications) متنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان‌های تکنولوژیک وب 2، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید‌شده بوسیله کاربران را می‌دهند

همانطور که از تعاریف مرتبط بالا استخراج می شود وبلاگ یک ارتباط دو بین وبلاگ نویس و مخاطب را ایجاد می کند که وبلاگ نویس می تواند افکارش را منتشر کند و کاربر مخاطب می تواند در مورد آن نظر بدهد یا اندیشه وبلاگ نویس را تایید و یا نقد نماید

با جستجویی در اینترنت و بازدید از بعضی وبلاگ ها بعضی از مطالب وبلاگ رمز گذاری شده اند که همگان به آن دسترسی ندارند و فقط افراد خاصی دسترسی دارند و یا برای حفظ حریم شخصی مطالب را کامل نمی گذارند و برای دستیابی به مطالب خاص باید به وبلاگ نویس پیامی داد و از او درخواست رمز و یا متن کامل مطالب را نمود. و به نظر اینجانب و تعاریف وبلاگ و رسانه های اجتماعی این کار را نمی توان وبلاگ نویسی نامید چرا که اول این کار را از طریق ایمیل و ارسال مطالب به صورت ایمیل به افراد خاص می توان انجام داد و دوم این که شاید کسی که به وبلاگ برای دریافت اطلاعات هدایت شده باشد و با عدم وجود مطالب کامل روبرو شود وقت آن را نداشته باشد که منتظر باشد که رمز و یا اطلاعات را از وبلاگ نویس دریافت کند و مخاطب و بازدید کننده ممکن است به دلیل همین عدم وجود اطلاعات کافی به این وبلاگ ها دیگر مراجعه نکنند

بازدید کنندگان گرامی که بر این نوشته من نقد یا پیشنهادی دارند حتما پیغام خود را بگذارند تا اگر جایی اشتباهی رخ داده است آن را را برطرف نماییم

بهترین اقدامات  برای ارتقاء رتبه وبومتریک دانشگاه‌ها

در مطالب قبلی نظام رتبه بندی وبومتریکس را معرفی کردیم (http://webometrics.blogfa.com/post-11.aspx)در این مطلب بهترین اقدامات  برای ارتقاء رتبه وبومتریک دانشگاه‌ها بر اساس چهار شاخص این نظام رتبه‌بندی به شرح زیر می‌باشند:
 
1.      وب سایت نشریات دانشگاه تحت دامنه اصلی دانشگاه قرار گیرد.
2.      وب سایت بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز درمانی بهداشتی در سطح شهرستان و روستا تحت نام دامنه اصلی دانشگاه قرار گیرند.
3.      کلیه مستندات فایل های word،‌ excel، powerpoint در شاخه های قابل دسترس در سایت دانشگاه قرارگیرند.
ادامه نوشته

تسلیت ایام عزای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)

عزیزان باز ایام عزا شد

لوای شاه دین از نو به پا شد

محرم آمد و ذرات عالم

عزادار شهید کربلا شد

--------------------------

خیمه ماه محرم زده شد در دل ما

باز نام تو شده زینت هر محفل ما

جز غم عشق تو ما را نبود سودایی

عشق سوزان تو آغشته به آب و گل ما

ایام شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به همه پیروان راه حق تسلیت عرض می نماییم

معرفی بانک اطلاعاتی ساینس دایرکت

گاهی اوقات دنبال مقاله علمی یا کتابی در اینترنت هستیم؟ آیا جستجو در موتورهای جستجو مانند یا هو و گوگل کار مطلوبی می تواند باشد؟ به نظر اینگونه نمی رسد چون در محیط وب اطلاعات غیر علمی و داوری نشده زیادی وجود دارد بهترین راه استفاده از موتورهای جستجوی تخصصی می باشد تا بتوانیم از میان خیل عظیم اطلاعات در سطح وب اطلاعات مفید و علمی معتبر را بیابیم.

يافتن آنچه مورد نياز هر پژوهشگر است در اين درياي بيکران مطالب کار طاقت فرسايي است. ولي اگر بدانيم که چگونه و در کجا به جستجو بپردازيم در زمان کمتر به مطالب مرتبط تري به موضوع مورد نظر خود، دست خواهيم يافت.

Elsevier يکي از بزرگترين ناشران علمي در دنياست که نشر بسياري از کتابها و مجلات علمي در زمينه هاي مختلف را بر عهده دارد و به کمک پايگاه اطلاع رساني خود که Science Direct نام دارد اين منابع را در اختيار مشترکانش قرار ميدهد.

ساينس ديرکت (Science Direct®) بزرگترين سامانة فراهم سازي اينترنتي و يکي از بزرگترين مراجع گردآورندة منابع علمي، فني و پزشکي در 23 رشته-گروه است. اين سامانه مجموعه اي بيش از 2500 عنوان مجلة تحت داوري، شامل بيش از 10 ميليون مقالة منتشر شده با متن کامل از سال 1823 ميلادي تا کنون ، 15000 عنوان کتاب، دستنامه و کتاب الکترونيک و 15000 فايل مالتي مديا است که براي دسترسي بيش از 11 ميليون پژوهشگر در سراسر دنيا فراهم آورده شده است

انواع جستجو

جستجو به چهار گروه تقسيم مي گردد

جستجو در ميان منابع
جستجو در موضوعات 
جستجوي واژه
جستجوي پيشرفته

در پست های آینده این وبلاگ در مورد انواع جستجوی بانک اطلاعاتی ساینس دایرکت توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد

تفاوت بین مبحث وب سنجی و ارزیابی وب سایت ها در این وبلاگ

با توجه به ابهاماتی که در مورد موضوعات این وبلاگ به وجود آمده در واقع می توان گفت وب سنجی  همان ارزیابی  وب سایت هاست ولی در واقع ما در موضوع های ارزیابی وب سایت ها به ارزیابی محتوای وب سایتها می پردازیم و از لحاظ کیفی محتوای آن را بررسی می کنیم و می خواهیم بفهمیم چه موقع یک سایت معتبر است و می توان از مطالب آن استفاده کرد و چه موقع می توان به آن استناد کرد. امیدوارم خوانندگان ای نوبلاگ نظرات خودشون را در این وبلاگ بذارن تا بتوانیم هر چه بهتر به این موضوعات بپردازیم موضوعاتی که جای بحث و پژوهش بسیار دارد.

روش‌هاي وب‌سنجي

یکی از روش های سنجش وب سایت تحلیل پیوندهای آن می باشد خوب وقتی یک پیوند به وب سایتی ایجاد می شود این کار بدون دلیل انجام نمی شود و دلیلی برای این کار وجود داشته به عنوان مثال

سایت پیوند شده ممکن است دارای اطلاعات مفید و مرتبطی با سایت یا وبلاگ پیوند گذار داشته باشد و یا اینکه اگر از مطالب سایت استفاده کرده به سایت منبع به عنوان مرجع لینک داده است.

در این پست از وبلاگ به برررسی پیوندها و انواع آن می پردازیم و در پست های آتی به سایر روش ها خواهم پرداخت به ادامه مطلب مراجعه نمایید

 

ادامه نوشته

کاربردهای وب‌سنجی

سنجش ميزان تأثيرگذاري وب­سايت­ها

همکاري بين وب­سايت­ها

تعيين وب­سايت­هاي هسته

بررسي رفتار اطلاع­يابي و تورق کاربران در محيط وب

برای توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید

ادامه نوشته